15 Mart 2013 Cuma

HAVADAKİ GELİŞMELER

Havacılık sektörü hem dünyada hem de Türkiye’de önemli gelişmelerin yaşandığı yılları geride bırakarak ilerlemeye devam ediyor. Dünya ekonomik krizin etkilerini atlatmaya çalışırken havacılık sektörü yeni siparişler, yeni nesil uçakların ilk uçuşları ve teslimatları ile hareketli günler yaşamaya devam ediyor. Türkiye ise geride bıraktığımız yıllar boyunca havacılıktaki büyümesini sürdürdü. Peki, yıllar içinde havacılık sektöründe ne gibi gelişmeler yaşandı?

Wright Kardeşler

Kanat takarak uçam fikri ile başlayan Wright Kardeşlerin hayali 1903 yılında gerçekleşti. İnsanlığa katkı sağlayan uçuşlar kısa süreli olsa da sonunda uçma fikri endüstriye dönüştü. Şu anda kullanılan uçakların temelleri 65 yıl öçnce atıldı. 1947 yılında ilk sivil uçağın çalışmalarına başlanmasıyla 'Jet çağı'' başlamış oldu. Dünyanın ilk jet motorlu yolcu uçağı De Havilland Comet, ilk uçuşunu 27 Temmuz 1949’da yaptı. İngiliz De Havilland şirketi tarafından üretilen Comet'in ilk müşterisi British Overseas Airways Corporation, ilk seferini 36 yolcusuyla 2 Mayıs 1952’de Londra’dan Güney Afrika’nın Johannesburg şehrine düzenledi. Uçuşlarına başlayan Comet'in yolcuları arasında İngiltere Kraliçesi Elizabeth ve prenses Margaret da vardı. 2 bin 415 kilometre menzile sahip Comet 1 saatte yaklaşık 772 kilometre hıza ulaştı.

Douglas DC-8

Pazarı kaptırmak istemeyen şirketler 
Havacılığın hızla geliştiği yıllarda pazarın büyüklüğünü gören ülkeler kendi uçaklarını üretmeye başladı. Amerika da Boeing 707’yi, Douglas ise DC-8’i geliştirmeye başladı. Boeing, dört motorlu dar gövdeli 707'nin ilk uçuşunu 20 Aralık 1957’de yaptı. Bir yıl sonra Pan American Havayolları’nın filosuna katılan Boeing 707 ilk ticari uçuşunu 26 Ekim 1958’de gerçekleştirdi. Boeing, daha ufak ve hızlı versiyonu 720 de dahil olmak üzere bu uçaktan bin 11 adet teslim etti. Dört motorlu Douglas DC-8 ilk uçuşunu Mayıs 1958’de yaparak Amerika’nın ikinci sivil jet uçağı oldu. Test uçuşları sırasında ses duvarını geçerek ilk ticari uçak unvanını elde eden DC-8, United ve Delta Havayolları'nda aynı anda hizmete girdi.1955’de Fransa ilk jet uçağı Caravelle için çalışmalara başladı.1962’de İngiliz ve Fransız uçak üreticileri dünyada ses hızını geçen ilk ve tek yolcu uçağı olan Concorde için çalışmaya başladı. Concorde’un ilk ticari uçuşu ise 21 Ocak 1976’da Londra-Bahreyn arasında gerçekleşti. 100 yolcu kapasiteli uçak Atlantik’i 4 saatten az sürede kat ediyordu. Dünyanın en çok satan yolcu uçağı Boeing 737, 1964 yılında tasarlandıktan sonra ilk uçuşunu 1967 yılında gerçekleştirdi. 737 serisi dünyada en çok sipariş alan ve şu anda havayollarının filosunda en çok uçan uçak.


Airbus A300B
Airbus sahneye çıktı
Dünyanın en büyük uçak üreticilerinden biri olan Airbus, Fransız, İngiliz ve Alman hükümetlerinin ortak kararıyla 1967’de kuruldu. Avrupalı üretici 2 yıl sonra, dünyanın ilk iki motorlu geniş gövdeli uçağı A300B için çalışmaya başladı. 


Efsane uçak Boeing 747
Dünyanın ilk çift katlı ve geniş gövdeli efsane uçağı Boeing 747, ilk uçuşunu Şubat 1969’da gerçekleştirdi. 80’ler ve 90’lar hâlâ havayollarının filosunda hizmet veren Airbus A320 ailesi, A330 ve A340 ile Boeing 757, 767 ve 777 uçaklarının üretilip hizmete girmesiyle geçti. 2000’lerde Brezilyalı üretici Embraer E-Jets ailesinin ilk uçağı 170’i üretirken, 2005’te jumbo jet A380 ilk uçuşunu yaptı ve iki yıl sonra Singapur Havayolları’nın filosunda hizmete girdi. 2008’de Rus üretici Sukhoi, bölgesel yolcu uçağu Superjet üzerinde çalışmaya başladı. Yıllardır merakla beklenen Boeing’in yeni nesil uçağı 787 Dreamliner ilk uçuşunu 2009'da yaptı. 

 
Boeing 747
Havacılık asla hız kesmeyecek 
Uçak üreticileri ve tasarım şirketleri hem yenilik hem de teknolojik gelişmeler için asla frene basmayacak. Hızla gelişen havacılık sektörü ise gelecekte akıl almaz planlar peşinde. Pilotsuz, şeffaf ve ses hızının çok üzerindeki yolcu uçakları gökyüzünde yerini almayı bekliyor.  


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder