![]() |
British Airways uçuş güvenliği anonsu |
GÜVENLİĞİN ÖNEMİ BÜYÜK
Çoğu yolcu uçuş güvenliği anlatıldığı sırada tablet, gazete veya telefon gibi eşyalarıyla ilgileniyor. Fakat uçağa binen yolculardan biri mutlaka acil durumda panik yapacaktır. Hatta paniklemiş yolcu en temel güvenlik prosedürlerini bile hiçe sayabilir. Bunun en iyi örneği ise New York Laguardia Havalimanı’ndan kalkışı sırasında kaz sürüsüne çarpan US Airways’in Airbus A320 tipi yolcu uçağının Hudson nehrine zorunlu iniş yapması oldu. Tecrübeli pilot sayesinde 155 yolcunun burnu bile kanamadı. Fakat acı gerçektir ki yolcular içinde çok küçük bir kısım can yeleklerini giymişti. Geriye kalan büyük çoğunluk belki de can yeleklerinin nerde olduğunu dahi bilmiyordu. Son zamanalarda Londra'nın Heathrow Havaalanı'nda British Airways çalışanları güvenlik eğitimi alıyor. Bu güvenlik eğitimi sadece kabin içinde nelerin anlatılacağına ilişkin değil. Uçuş ekiplerine verilen eğitimde güvenliğin önemi ve ''neden'' öğrendin başlıklı konularda anlatılıyor.
Çoğu yolcu uçuş güvenliği anlatıldığı sırada tablet, gazete veya telefon gibi eşyalarıyla ilgileniyor. Fakat uçağa binen yolculardan biri mutlaka acil durumda panik yapacaktır. Hatta paniklemiş yolcu en temel güvenlik prosedürlerini bile hiçe sayabilir. Bunun en iyi örneği ise New York Laguardia Havalimanı’ndan kalkışı sırasında kaz sürüsüne çarpan US Airways’in Airbus A320 tipi yolcu uçağının Hudson nehrine zorunlu iniş yapması oldu. Tecrübeli pilot sayesinde 155 yolcunun burnu bile kanamadı. Fakat acı gerçektir ki yolcular içinde çok küçük bir kısım can yeleklerini giymişti. Geriye kalan büyük çoğunluk belki de can yeleklerinin nerde olduğunu dahi bilmiyordu. Son zamanalarda Londra'nın Heathrow Havaalanı'nda British Airways çalışanları güvenlik eğitimi alıyor. Bu güvenlik eğitimi sadece kabin içinde nelerin anlatılacağına ilişkin değil. Uçuş ekiplerine verilen eğitimde güvenliğin önemi ve ''neden'' öğrendin başlıklı konularda anlatılıyor.
![]() | |
Uçak kalkarken ve inerken pencereler mutlaka açılır |
İşte
Güvenlik tedbirleri neden öğrenilmeli
1-
Neden geceleri iniş ve kalkışlarda perdeler açılır?
Çünkü
uçağın iniş ve kalkışı sırasında acil bir durumda hem kabin
ekibinin hem de yolcuların koşulları gözlemlemesi gerekir.
Perdeler kapalı olursa, dışarıyı görmemiz engellenebileceği,
hangi tarafın çıkış için emniyetli olduğunu anlamak için
vakit kaybedileceğinden dolayı perdeler açık tutuluyor. Gece iniş
ve kalkış yapan uçaklarda ışıkların
sönmesi, gece gözlerimizi karanlığa alıştırmak için. Herhangi
bir kaza durumunda, ışıklar açık olsa idi, gözlerin karanlığa
alışmak için kaybedeceği birkaç saniyeyi kazanmak amaçlı
ışıklar kapatılıyor.
2- Koltuklar neden dik pozisyona getiriliyor?
Koltuklarınızı
dik konuma getirmeniz hareket alanınızın yeterli olmasını
sağlamak ve öndeki yolcu ile arkadaki yolcununda alanını
genişletmek içindir. Özellikle koltuğun dik konumda olması acil
durumlarda uçak içindekilerin en iyi hareket alanına sahip
olmasını sağlar.
3- Neden uçaklarda rahat kıyafet giyin önerisi olur?
Uçak içinde
rahat kıyafet giymek elbette daha rahat bir uçuş geçirmenizi
sağlar. Fakat asıl önemlisi acil bir durum anında panik havasına
giren yolcuların hızlı hareket etmesini sağlamaktır. Kimse
topuklu ayakkabı ve takım elbise ile rahat hareket edemez.
4- Güvenlik anonslarında neden müziğiniz kesilir?
Bu çoğu
havayolunun uyguladığı bir yöntem olmakla birlikte güvenlik
kurallarını dinlemek istemeyen yolcuya bir uyarı niteliğindedir.
Herkesin bu kuralları zorunlu dinlemesi şarttır. Bir önceki
uçuşunuzda dinlediğiniz güvenlik tedbirlerini genel anlamda
biliyor olsanız bile acil durum esnasında bunun kısa bir süre
önce duyulması gerekmektedir. Böylece kısa zaman önce duyulan
anonsların hatırlanması daha hızlı olur.
5-
Neden önce kendi oksijen maskesini takarsınız?
Yolcu
uçakları çoğunlukla 8 bin metrenin üzerinde uçarlar. İnsanların
çok yüksekte yaşayabilmeleri için basınçlı ve oksijen oranı
yüksek bir ortama sahip olmaları gerekir. Basınçtaki ani bir
değişme ise oksijen eksikliğine sebep olacak ve sizi hızlı bir
şekilde halsiz kılacaktır. İçerideki hava 30 saniye gibi kısa
bir süre içinde ani başınçtan dolayı değişebilir. Bu yüzden
önce kendi maskenizi daha sonra yardım için başkalarının
maskesini takmalısınız. Oksijen maskesiz bilinçli hareket
edebileceğiniz 20 saniyeniz var. Maskenin anında takılmaması
durumunda ise vücudunuz 45 saniye içinde etkisiz kalacaktır.
Beyin yetersiz oksijen gitmesi nedeniyle euphoria adı verilen duruma
girer, kendinizi kaybedebilirsiniz.
6- Koltuğun arka cebindeki emniyet kartı üzerinde "brace pozisyonu" dikkatinizi çekti mi?
Herhangi bir acil iniş sırasında kabin memurları sizden ‘brace’ pozisyonu almanızı isteyeceklerdir. Brace’in İngilizce'deki anlamı sağlamlaştırmak, destek olmak. Çoğu yolcu bu kartlara hiç bakmıyor. Halbu ki brace poziyonunda asıl önemli olan eğilip ellerinizi başınızın üstüne koymaktır. Böylece bagaj kısmından düşebilecek ağır parçaların hasar yaratmasını önleyebilirsiniz. Mutlaka acil durum kartına bir göz atmanızda fayda var. Ne gereği var, tüm kartlar aynı değil mi diye sorabilirsiniz. İlk bakışta bütün kartlar size aynı gelebilir. Ancak uçakların tiplerine bağlı olarak bu kartlar da değişiklik gösteriyor.
6- Koltuğun arka cebindeki emniyet kartı üzerinde "brace pozisyonu" dikkatinizi çekti mi?
Herhangi bir acil iniş sırasında kabin memurları sizden ‘brace’ pozisyonu almanızı isteyeceklerdir. Brace’in İngilizce'deki anlamı sağlamlaştırmak, destek olmak. Çoğu yolcu bu kartlara hiç bakmıyor. Halbu ki brace poziyonunda asıl önemli olan eğilip ellerinizi başınızın üstüne koymaktır. Böylece bagaj kısmından düşebilecek ağır parçaların hasar yaratmasını önleyebilirsiniz. Mutlaka acil durum kartına bir göz atmanızda fayda var. Ne gereği var, tüm kartlar aynı değil mi diye sorabilirsiniz. İlk bakışta bütün kartlar size aynı gelebilir. Ancak uçakların tiplerine bağlı olarak bu kartlar da değişiklik gösteriyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder