Air
Council International (Uluslararası Havalimanları Konseyi - ACI)
tarafından hazırlanan 2013 yılı birinci çeyrek raporuna göre,
ilk çeyrekte Avrupa'da yolcu trafiği düşerken, başını Türkiye
ve Rusya'nın çektiği pek çok ülkede artışlar kaydedildi.
Türkiye havacılıkta uluslararası merkez olma yolunda hızla
ilerliyor. Avrupa’daki havalimanlarının yolcu sayısı ilk
çeyrekte yüzde 2,1 oranında düşerken, Türkiye, Rusya ve
Gürcistan gibi ülkelerde yaşanan ortalama yüzde 8,9’luk büyüme
yaşayan Türkiye, ekonomik alanda da yakalamış olduğu ivmeyle,
havacılık merkezi olma yolunda aktif ve baskın bir strateji ile
ilerliyor. Uçak ve yolcu trafiğinde 2013 yılının ilk 3 ayında
büyük artış kaydedildi. Üç aylık gerçekleşmelere göre
toplam yolcu sayısı 27 milyonu buldu. 2013 Mart ayında iç
hatlarda Havalimanlarına iniş kalkış yapan uçak sayısı 51 bin
309, dış hatlarda ise 33 bin 237 oldu. Doğu ve Güneydoğu’da
yapımı devam eden ile yeni yapılması planlanan havalimanları ve
genişletilen terminal sayısı giderek artıyor. Hatta 2013 yılı
ilk çeyreğinde yolcu artış oranına göre ilk beşe giren
havalimanlarının büyük çoğunluğu Doğu ve Güneydoğu Anadolu
Bölgesi'nde yer alan havalimanları oldu. Şanlıurfa GAP (yüzde
81), Nevşehir Kapadokya (yüzde 69), Mardin (yüzde 68), Batman
(yüzde 65) ve Elazığ (yüzde 41) ilk beşe giren Havalimanları
oldu.
ŞIRNAK HAVALİMANI
Şırnak
Havalimanı temelleri yaklaşık 2 yıl önce Şırnak Havalimanı
Cizre-İdil karayolu üzerinde Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanı Binali Yıldırım ile Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı
Mehdi Eker'in de katıldığı törenle atıldı. Yıllık 600 bin
yolcu kapasiteli havalimanında uçak seferleri 2 ay sonra
başlayacak. Havalimanı pist uzunluğu ise 3 bin metre. Halen
yapımına devam edilen ve muhtemelen Haziran'da deneme uçuşlarının
başlayacağı Şırnak Havalimanı ulaşımını rahatlatacak.
KASTAMONU UZUNYAZI HAVALİMANI
Kastamonu
Havalimanı'nın son kabulleri neredeyse tamamlanıyor. Havalimanının
incelemeleri için 13 kişilik teknik ekip incelemesi sonrası
yapılan işlerin devri için kabul komisyonunun gelmesi bekleniyor.
Uzunyazı havalimanı için 1,5 milyon metreküplük bir dolgu ve
kazı çalışması yapıldı. Diğer üst yapılarında (Terminal
binası, ısı santrali, güç merkezi, açık otopark, nizamiye, iç
servis yolu, iç emniyet yolu, içme ve kullanma suyu ve arıtma
tesisi, çevre düzenlenmesi, sanat yapıları, protokol yolu, mania
kriterlerinin bertaraf edilmesi vb.) dikkate alındığında 80
milyon TL’lik bir iş yapılıyor.
YOZGAT
HAVALİMANI
Türkiye'nin
dört bir tarafında olduğu gibi Yozgat'ın da ekonomik yönden
gelişmesi konusunda hızlı tren, havalimanı çalışmaları devam
ediyor. 2015 yılı sonu veya 2016 yılı başlarında Hızlı
Tren'in hizmete girmesinin ardından havaalanının hizmete
girmesiyle Yozgat’ta ulaşım konusunda hiçbir sıkıntı
kalmayacak. Kent merkezinin 13 kilometre kuzeydoğusundaki 420
hektarlık alana yaptırılacak havalimanından Yozgat'ın dışında
Çorum, Tokat ve Nevşehir illerinin bir bölümü de faydalanacak.
Yozgat Havalimanı için toplam keşif bedeli 2012 birim fiyatları
ile 493 milyon 563 bin 125 lira ve yatırım süresi, 1 yılı
projelendirme süresi olmak üzere toplam 4 yıl olarak tespit
edildi. Havalimanın inşaatı aşamasında 500 kişinin, işletilmesi
aşamasında ise bin kişinin çalıştırılması planlanmaktadır.
Ayrıca günlük ortalama 4 bin 100 kişinin havalimanında
verilen hizmetlerden faydalanacağı öngörülmektedir.
VAN
FERİT MELEN HAVALİMANI
Pist
çevresindeki arazi yapısı nedeniyle C kategorisinde
sınıflandırılan ve bu güne kadar sadece gündüz uçuşları
düzenlenebilen Van Ferit Melen Havalimanı, Devlet Hava Meydanları
İşletmesi Genel Müdürlüğü tarafından uyduya dayalı RNP AR
sistemini kurmasıyla gece uçuş üssü oldu. İlk olarak 13 Aralık
2012 tarihinde Türk Hava Yolları (THY) ve Lufthansa'nın ortak
kuruluşu Sunexpress gece uçuşuna başlamıştı. Ardından, 26
Ocak 2013 tarihinden itibarin Anadolujet Hava Yolları haftada üç
gün karşılıklı Ankara-Van gece uçuşlarını başlattı.
ORDU-GİRESUN
HAVALİMANI
Deniz
üzerine inşa edilen Ordu- Giresun Havalimanı projesinin hızla
sürüyor. Türkiye'nin deniz üzerine kurulan ilk havalimanı olan
Ordu-Giresun Havalimanı'nın bu yıl alt yapı çalışmalarının
bitirilmesi hedeflenirken, üst yapı çalışmaları için yıl
sonunda ihale yapılacak. Geçen yıl alt yapı çalışmalarına
başlanan havalimanı için 35 milyon 665 bin lira harcandı. Bu yıl
ise 120 milyon 689 bin lira harcanması planlanıyor. Toplam proje
tutarı 230 milyon 508 bin lira olan projenin alt yapı işlerinin
maliyeti 162 milyon 778 bin, üst yapı işleri ise 67 milyon 730 bin
lira. Ordu-Giresun Havalimanı, hem Samsun, hem de Trabzon
Havalimanlarının tam ortasında yer alıyor. Samsun ve Trabzon’daki
havalimanlarının gerektiğinde bakım ve hava muhalefi gibi
nedenlerle kullanılamayacak durumda olması halinde Ordu-Giresun
Havalimanı her iki il için de rahatlıkla hava yolu ulaşımı
imkânı sunacak.
DİYARBAKIR
HAVALİMANI
Güneydoğu
Anadolu Bölgesi'nin yurt dışına açılmasını sağlayacak
Diyarbakır Havalimanı yeni terminal binasının yapımına
başlandı. Yıllardır mevcut terminal binası ile apronunun
yetersizliği nedeniyle yurt dışı seferlerinin düzenlenemediği
havaalanı konusundaki sıkıntı 2014 yılında sona erecek. 650
günde tamamlanması planlanan terminal binası bir süre öncesine
kadar 2. Taktik Hava Kuvvet Komutanlığı'nca “atış alanı”
olarak kullanılan 1 milyon 100 bin metrekare büyüklüğündeki
alan üzerinde inşa edilecek. Diyarbakır Havalimanı terminal
binası maliyetinin, yapımı devam eden 29 milyon lira tutarındaki
apron ve taksi yolu ile toplam 257 milyon liraya mal olacak. 87 bin
metrekare kapalı alana sahip terminal binasında 6 köprü ve bin 38
araçlık kapalı otopark, arıtma tesisi ve ısı merkezi yer
alacak. 10 uçağın aynı anda yolcu indirip alabileceğini yüzde
50'lik kısmı tamamlanan yeni aprondan 6'sı körüklü olmak üzere
toplam 10 uçak, bir saat dilimi içerisinde hizmet alacak. Böylece
Diyarbakır Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi'ndeki körüklü
tek havalimanı olacak.
MARDİN
HAVALİMANI
Mardin'in
Kızıltepe ilçesinde yapımına devam edilen Mardin Havalimanı
yeni terminal binası inşaatı tüm hızıyla sürüyor. Hava
yolculuğu açısından yolcu sayısı her gün artan Mardin'de yeni
yapılacak havalimanı terminal binasının kapasitesi 400 bin
yolcudan 3 milyon yolcuya çıkması planlanıyor. Modern teknoloji
ile yapılan ve çelik konstrüksiyon ile kaplanan yeni bina 33 bin
150 metrekareden oluşacak. Kasım ayında bitmesi planlanan inşaat
işlerinden sonra hizmete açılacak yeni bina ile uluslararası
uçuşlar yapılabilecek. Yeni terminal binası 33 bin 150 metrekare
üzerinde kuruldu ve 3 milyon yolcu kapasiteli oldu. Mardin'de 2011
yılının 6 ayında yolcu sayısı 124 bin iken 2012 yılının 9
ayında yolcu sayısı 281 bine çıktı.
KARS
HAVALİMANI
Sivil
Hava ulaşımına 1988 yılında açılan Kars Havaalanı, Şehre 6
Km. uzaklıkta güney konumunda kuruldu. İç hat seferlerinin yanı
sıra 1993 yılında tarifesiz dış hat uçuşlarına da açılan
Kars Havaalanı'na 1995 yılında yapılan ve halen kullanılan 2800
metrekare alana sahip terminal binası eklendi. 2009 yılı Temmuz
ayı içinde 38000 metrekare kapalı alana sahip yeni terminal
binasının ihalesi yapıldı ve 2010 yılı Nisan ayında yeni
terminal binasının inşasına başlandı. Terminal binasının
inşası devam etmektedir. Yapımına devam edilmekte olan yeni iç
ve dış Hatlar terminal binası 35.000 m2 kapalı alan, 11.500 m2
otopark alanı ve 440 araçlık otopark kapasitesine sahip modern bir
yapıya sahip olacak.
ÇUKUROVA
HAVALİMANI
Mersin’in
Tarsus İlçesine bağlı Çiçekli köyünde yapılacak olan ve
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı'nın 2023
hedefleri arasında yer alan 30 milyon yolcu kapasiteli iki
havaalanından birisi olan Çukurova Bölgesel Havalimanı'nın yer
teslimi yapıldı. Çukurova Havaalanının inşaatında yaklaşık
bin kişi çalışacak. Tamamlanması ile birlikte 4 bin 500 kişi
burada çalışıyor olacak. Havalimanı 8 milyon metrekare üzerinde
yapılacak. İlk aşamada 15 milyon yolcu kapasitesine sahip olacak
ve ihtiyaca göre kapasitesi artırılabilir şekilde planlanan
havaalanının kapasitesinin, daha sonra 30 milyona çıkarılması
hedefleniyor. Havalimanı kule ve bazı binaların çatılarının
küçük bitkiler ile yeşillendirilerek 8 milyon metrekare havaalanı
sahasına sahip olacak. Havalimanının deniz seviyesinden
yükseltilebilmesi için yaklaşık 5 milyon metreküp stabilize
dolgu, 1 milyon metreküp kırma taş ve beton, 50 bin ton betonarme
demiri, 15 bin ton profil çeliği kullanılacak.
MANİSA'YA
HAVALİMANI
Manisa'da
sportif amaçlarda kullanılmak üzere 370 metre uzunluğunda pisti
olan bir havaalanı yapılacak. Manisa merkeze bağlı Tekeliler Köyü
civarında 109 dönüm arazi üzerinde yapılacak sportif amaçlı
hava alanında 370 metre uzunluğunda, 27 metre genişliğinde uçak
pistti, 350 metrekarelik uçak hangarı, eğitim ve kursların
verileceği idare binası ve model uçakların uçurulacağı mini
pist olacak. Projenin yaklaşık 1.5 milyon TL'ye mal olacak. 500 bin
lira Zafer Kalkınma Ajansı'ndan, 300 bin lirası Dev
Öğrenciler'den, 300 bin lira İl Özel İdaresi'nden temin
edilecek.
BİNGÖL,
ŞIRNAK VE HAKKÂRİ BU YIL HİZMETTE OLACAK
Doğu
ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde daha önceden mevcut olmasına
rağmen, atıl durumda olan birçok havalimanının çağın
gerektirdiği şekilde yeniden yapılandırılıyor. Hatta Bingöl,
Şırnak ve Hakkâri havalimanları için 220 milyon liranın
üzerinde harcama yapıldı. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme
Bakanı Binali Yıldırım, inşası devam eden Bingöl, Şırnak ve
Hakkâri havalimanlarının bu yıl hizmete sunulacağını belirtti.
Hatta yurtdışı seferlerinin yapılmadığı Diyarbakır Havalimanı
için yeni terminal binası ihalesinin 15 Ocak’ta düzenlendi. Yeni
terminal binası 5 milyon yolcu kapasiteli olarak inşa edilecek.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder