26 Mayıs 2013 Pazar

DOĞU VE GÜNEYDOĞU HAVACILIK YILI




Air Council International (Uluslararası Havalimanları Konseyi - ACI) tarafından hazırlanan 2013 yılı birinci çeyrek raporuna göre, ilk çeyrekte Avrupa'da yolcu trafiği düşerken, başını Türkiye ve Rusya'nın çektiği pek çok ülkede artışlar kaydedildi. Türkiye havacılıkta uluslararası merkez olma yolunda hızla ilerliyor. Avrupa’daki havalimanlarının yolcu sayısı ilk çeyrekte yüzde 2,1 oranında düşerken, Türkiye, Rusya ve Gürcistan gibi ülkelerde yaşanan ortalama yüzde 8,9’luk büyüme yaşayan Türkiye, ekonomik alanda da yakalamış olduğu ivmeyle, havacılık merkezi olma yolunda aktif ve baskın bir strateji ile ilerliyor. Uçak ve yolcu trafiğinde 2013 yılının ilk 3 ayında büyük artış kaydedildi. Üç aylık gerçekleşmelere göre toplam yolcu sayısı 27 milyonu buldu. 2013 Mart ayında iç hatlarda Havalimanlarına iniş kalkış yapan uçak sayısı 51 bin 309, dış hatlarda ise 33 bin 237 oldu. Doğu ve Güneydoğu’da yapımı devam eden ile yeni yapılması planlanan havalimanları ve genişletilen terminal sayısı giderek artıyor. Hatta 2013 yılı ilk çeyreğinde yolcu artış oranına göre ilk beşe giren havalimanlarının büyük çoğunluğu Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nde yer alan havalimanları oldu. Şanlıurfa GAP (yüzde 81), Nevşehir Kapadokya (yüzde 69), Mardin (yüzde 68), Batman (yüzde 65) ve Elazığ (yüzde 41) ilk beşe giren Havalimanları oldu.

ŞIRNAK HAVALİMANI
Şırnak Havalimanı temelleri yaklaşık 2 yıl önce Şırnak Havalimanı Cizre-İdil karayolu üzerinde Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım ile Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı Mehdi Eker'in de katıldığı törenle atıldı. Yıllık 600 bin yolcu kapasiteli havalimanında uçak seferleri 2 ay sonra başlayacak. Havalimanı pist uzunluğu ise 3 bin metre. Halen yapımına devam edilen ve muhtemelen Haziran'da deneme uçuşlarının başlayacağı Şırnak Havalimanı ulaşımını rahatlatacak.

KASTAMONU UZUNYAZI HAVALİMANI
Kastamonu Havalimanı'nın son kabulleri neredeyse tamamlanıyor. Havalimanının incelemeleri için 13 kişilik teknik ekip incelemesi sonrası yapılan işlerin devri için kabul komisyonunun gelmesi bekleniyor. Uzunyazı havalimanı için 1,5 milyon metreküplük bir dolgu ve kazı çalışması yapıldı. Diğer üst yapılarında (Terminal binası, ısı santrali, güç merkezi, açık otopark, nizamiye, iç servis yolu, iç emniyet yolu, içme ve kullanma suyu ve arıtma tesisi, çevre düzenlenmesi, sanat yapıları, protokol yolu, mania kriterlerinin bertaraf edilmesi vb.) dikkate alındığında 80 milyon TL’lik bir iş yapılıyor.

YOZGAT HAVALİMANI
Türkiye'nin dört bir tarafında olduğu gibi Yozgat'ın da ekonomik yönden gelişmesi konusunda hızlı tren, havalimanı çalışmaları devam ediyor. 2015 yılı sonu veya 2016 yılı başlarında Hızlı Tren'in hizmete girmesinin ardından havaalanının hizmete girmesiyle Yozgat’ta ulaşım konusunda hiçbir sıkıntı kalmayacak. Kent merkezinin 13 kilometre kuzeydoğusundaki 420 hektarlık alana yaptırılacak havalimanından Yozgat'ın dışında Çorum, Tokat ve Nevşehir illerinin bir bölümü de faydalanacak. Yozgat Havalimanı için toplam keşif bedeli 2012 birim fiyatları ile 493 milyon 563 bin 125 lira ve yatırım süresi, 1 yılı projelendirme süresi olmak üzere toplam 4 yıl olarak tespit edildi. Havalimanın inşaatı aşamasında 500 kişinin, işletilmesi aşamasında ise bin kişinin çalıştırılması planlanmaktadır.  Ayrıca günlük ortalama 4 bin 100 kişinin havalimanında verilen hizmetlerden faydalanacağı öngörülmektedir.





VAN FERİT MELEN HAVALİMANI
Pist çevresindeki arazi yapısı nedeniyle C kategorisinde sınıflandırılan ve bu güne kadar sadece gündüz uçuşları düzenlenebilen Van Ferit Melen Havalimanı, Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü tarafından uyduya dayalı RNP AR sistemini kurmasıyla gece uçuş üssü oldu. İlk olarak 13 Aralık 2012 tarihinde Türk Hava Yolları (THY) ve Lufthansa'nın ortak kuruluşu Sunexpress gece uçuşuna başlamıştı. Ardından, 26 Ocak 2013 tarihinden itibarin Anadolujet Hava Yolları haftada üç gün karşılıklı Ankara-Van gece uçuşlarını başlattı.

ORDU-GİRESUN HAVALİMANI
Deniz üzerine inşa edilen Ordu- Giresun Havalimanı projesinin hızla sürüyor. Türkiye'nin deniz üzerine kurulan ilk havalimanı olan Ordu-Giresun Havalimanı'nın bu yıl alt yapı çalışmalarının bitirilmesi hedeflenirken, üst yapı çalışmaları için yıl sonunda ihale yapılacak. Geçen yıl alt yapı çalışmalarına başlanan havalimanı için 35 milyon 665 bin lira harcandı. Bu yıl ise 120 milyon 689 bin lira harcanması planlanıyor. Toplam proje tutarı 230 milyon 508 bin lira olan projenin alt yapı işlerinin maliyeti 162 milyon 778 bin, üst yapı işleri ise 67 milyon 730 bin lira. Ordu-Giresun Havalimanı, hem Samsun, hem de Trabzon Havalimanlarının tam ortasında yer alıyor. Samsun ve Trabzon’daki havalimanlarının gerektiğinde bakım ve hava muhalefi gibi nedenlerle kullanılamayacak durumda olması halinde Ordu-Giresun Havalimanı her iki il için de rahatlıkla hava yolu ulaşımı imkânı sunacak.

DİYARBAKIR HAVALİMANI
Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nin yurt dışına açılmasını sağlayacak Diyarbakır Havalimanı yeni terminal binasının yapımına başlandı. Yıllardır mevcut terminal binası ile apronunun yetersizliği nedeniyle yurt dışı seferlerinin düzenlenemediği havaalanı konusundaki sıkıntı 2014 yılında sona erecek. 650 günde tamamlanması planlanan terminal binası bir süre öncesine kadar 2. Taktik Hava Kuvvet Komutanlığı'nca “atış alanı” olarak kullanılan 1 milyon 100 bin metrekare büyüklüğündeki alan üzerinde inşa edilecek. Diyarbakır Havalimanı terminal binası maliyetinin, yapımı devam eden 29 milyon lira tutarındaki apron ve taksi yolu ile toplam 257 milyon liraya mal olacak. 87 bin metrekare kapalı alana sahip terminal binasında 6 köprü ve bin 38 araçlık kapalı otopark, arıtma tesisi ve ısı merkezi yer alacak. 10 uçağın aynı anda yolcu indirip alabileceğini yüzde 50'lik kısmı tamamlanan yeni aprondan 6'sı körüklü olmak üzere toplam 10 uçak, bir saat dilimi içerisinde hizmet alacak. Böylece Diyarbakır Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi'ndeki körüklü tek havalimanı olacak.

MARDİN HAVALİMANI
Mardin'in Kızıltepe ilçesinde yapımına devam edilen Mardin Havalimanı yeni terminal binası inşaatı tüm hızıyla sürüyor. Hava yolculuğu açısından yolcu sayısı her gün artan Mardin'de yeni yapılacak havalimanı terminal binasının kapasitesi 400 bin yolcudan 3 milyon yolcuya çıkması planlanıyor. Modern teknoloji ile yapılan ve çelik konstrüksiyon ile kaplanan yeni bina 33 bin 150 metrekareden oluşacak. Kasım ayında bitmesi planlanan inşaat işlerinden sonra hizmete açılacak yeni bina ile uluslararası uçuşlar yapılabilecek. Yeni terminal binası 33 bin 150 metrekare üzerinde kuruldu ve 3 milyon yolcu kapasiteli oldu. Mardin'de 2011 yılının 6 ayında yolcu sayısı 124 bin iken 2012 yılının 9 ayında yolcu sayısı 281 bine çıktı.
 


KARS HAVALİMANI
Sivil Hava ulaşımına 1988 yılında açılan Kars Havaalanı, Şehre 6 Km. uzaklıkta güney konumunda kuruldu. İç hat seferlerinin yanı sıra 1993 yılında tarifesiz dış hat uçuşlarına da açılan Kars Havaalanı'na 1995 yılında yapılan ve halen kullanılan 2800 metrekare alana sahip terminal binası eklendi. 2009 yılı Temmuz ayı içinde 38000 metrekare kapalı alana sahip yeni terminal binasının ihalesi yapıldı ve 2010 yılı Nisan ayında yeni terminal binasının inşasına başlandı. Terminal binasının inşası devam etmektedir. Yapımına devam edilmekte olan yeni iç ve dış Hatlar terminal binası 35.000 m2 kapalı alan, 11.500 m2 otopark alanı ve 440 araçlık otopark kapasitesine sahip modern bir yapıya sahip olacak.

ÇUKUROVA HAVALİMANI
Mersin’in Tarsus İlçesine bağlı Çiçekli köyünde yapılacak olan ve Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı'nın 2023 hedefleri arasında yer alan 30 milyon yolcu kapasiteli iki havaalanından birisi olan Çukurova Bölgesel Havalimanı'nın yer teslimi yapıldı. Çukurova Havaalanının inşaatında yaklaşık bin kişi çalışacak. Tamamlanması ile birlikte 4 bin 500 kişi burada çalışıyor olacak. Havalimanı 8 milyon metrekare üzerinde yapılacak. İlk aşamada 15 milyon yolcu kapasitesine sahip olacak ve ihtiyaca göre kapasitesi artırılabilir şekilde planlanan havaalanının kapasitesinin, daha sonra 30 milyona çıkarılması hedefleniyor. Havalimanı kule ve bazı binaların çatılarının küçük bitkiler ile yeşillendirilerek 8 milyon metrekare havaalanı sahasına sahip olacak. Havalimanının deniz seviyesinden yükseltilebilmesi için yaklaşık 5 milyon metreküp stabilize dolgu, 1 milyon metreküp kırma taş ve beton, 50 bin ton betonarme demiri, 15 bin ton profil çeliği kullanılacak.

MANİSA'YA HAVALİMANI
Manisa'da sportif amaçlarda kullanılmak üzere 370 metre uzunluğunda pisti olan bir havaalanı yapılacak. Manisa merkeze bağlı Tekeliler Köyü civarında 109 dönüm arazi üzerinde yapılacak sportif amaçlı hava alanında 370 metre uzunluğunda, 27 metre genişliğinde uçak pistti, 350 metrekarelik uçak hangarı, eğitim ve kursların verileceği idare binası ve model uçakların uçurulacağı mini pist olacak. Projenin yaklaşık 1.5 milyon TL'ye mal olacak. 500 bin lira Zafer Kalkınma Ajansı'ndan, 300 bin lirası Dev Öğrenciler'den, 300 bin lira İl Özel İdaresi'nden temin edilecek.

BİNGÖL, ŞIRNAK VE HAKKÂRİ BU YIL HİZMETTE OLACAK
Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde daha önceden mevcut olmasına rağmen, atıl durumda olan birçok havalimanının çağın gerektirdiği şekilde yeniden yapılandırılıyor. Hatta Bingöl, Şırnak ve Hakkâri havalimanları için 220 milyon liranın üzerinde harcama yapıldı. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, inşası devam eden Bingöl, Şırnak ve Hakkâri havalimanlarının bu yıl hizmete sunulacağını belirtti. Hatta yurtdışı seferlerinin yapılmadığı Diyarbakır Havalimanı için yeni terminal binası ihalesinin 15 Ocak’ta düzenlendi. Yeni terminal binası 5 milyon yolcu kapasiteli olarak inşa edilecek.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder