26 Mayıs 2013 Pazar

SORUNLU MODERN UÇAK DREAMLINER




Boeing'in 787 Dreamliner, Aralık 2009'da ilk test uçuşunu tamamlandığında, ticari havacılığın geleceği olarak karşılandı. Ancak proje baştan sorunlarla boğulmuş durumdaydı ve ilk uçuşunu programın 30 ay gerisinde tamamladı. Yıllardır heyecanla beklenen Dreamliner için kötü günler geride kalacak mı?

DREAMLINER UÇUŞ ÖNCESİ
2004: Dreamliner programı şimdiye kadar tasarlanmış en çevre dostu uçağı başlattı. 1995 yılından bu yana Boeing ilk yeni uçağıdır. Japonya'nın All Nippon Airways (ANA) 50 Dreamliner için sipariş verdi.
2006: Boeing Dreamliner popüler olmaya başladı. Yeni uçaklar için rekor sipariş alındı.
2009: İlk test uçuşu 30 ay programın gerisinde kalarak 15 Aralık'ta gerçekleşti.
2011: Boeing ANA'ya ilk Dreamliner'ı üç yıl gecikmeli teslim etti.

KOKPİT
11 Ocak 2013: ANA Dreamliner iniş sırasında kokpit camında çatlaklar oluştu.
15 Ocak 2013: ANA Dreamliner duman uyarı ışıkları yandı.  Uçak Japonya'da Takamatsu'ya acil iniş yaptı.

FRENLER
9 Ocak 2013: ANA bilgisayar sistemlerindeki arıza sebebiyle fren sorunları ile karşılaştı.

MOTORLAR
Temmuz 2012: Temmuz ayında, bir motor fan mili Charleston Uluslararası Havaalanı Güney Carolina pist testleri sırasında başarısız oldu.
11 Ocak 2013: ANA 787 uçuş öncesi yakıt sızıntısı arızası ile karşılaştı.

YAKIT DEPOLARI
8 Ocak 2013: Japan Airlines 787'de take-off öncesi yakıt sızıntısı başladı ve kapıya geri döndü.
13 Ocak 2013: Tokyo'da test uçuşu yapan uçakta yakıt sızıntısı meydana geldi.

ELEKTRONİK
4 Aralık 2012: Bir United Airlines 787 elektrik sorunları yaşayınca New Orleans'a acil iniş yaptı.
13 Aralık 2012: Qatar Airways 787'de iniş sırasında jenaratör arızası yaşandı.
17 Aralık 2012: United Airlines'ın ikinci bir uçağında elektrik sorunu oluştu.
7 Ocak 2013: Boston'da Japan Airlines 787'de lityum iyon pillerde yangın başladı.
8 Ocak 2013: United Airlines pillerinde hatalı kablolama bulundu.

DURDURMA KARARI
16 Ocak 2013: Japonya'nın iki havayolu ANA ve Japon Havayolları Boeing'in ürettiği 787 Dreamliner modelinde yaşadığı sorunların ardından bu model uçakları güvenlik kontrolünden geçirene kadar kullanmamaya karar verdi.
17 Ocak 2013: ABD Federal Havacılık İdaresi de ülkedeki havayolu şirketlerine, bataryalarındaki teknik arızadan kaynaklanan yangın riski giderilene kadar Boeing 787 Dreamliner uçaklarının seferlerinin durdurulması talimatını verdi.
21 Ocak 2013: Boeing'in Airbus ile rekabetinde büyük yakıt tasarrufuyla öne çıkardığı 787 Dreamliner uçağının akülerini üreten firma hakkında inceleme başlatıldı.

DENEME UÇUŞLARI
13 Mart 2013: Batarya sisteminde çıkan sorunlar nedeniyle, ocak ayında hava trafiğinden çekilen Boeing 787 uçakları için deneme uçuşu yapıldı.
26 Mart 2013: ABD'li uçak üreticisi Boeing, yeni nesil yolcu uçağı Dreamliner'da ortaya çıkan batarya sorununun aşıldığını açıkladı.

Teknik bilgiler
  • Menzillleri 14.200 ile 15.200 kilometre olan Dreamliner uçakları, 242 ila 280 yolcuyu İstanbul’dan tek bir kalkışla Buenos Aires, Miami, Rio De Janerio gibi okyanus aşırı lokasyonlara taşıyabiliyor. Boeing uzun menzil uçuş kabiliyeti olan ilk orta-ölçek uçak olup, yolcularına yeni ve direkt rotalara olanak sağlayabiliyor.

  • Lityum iyon pilleri ilk kez büyük ölçekte kullanılmaktadır. Önceki uçakların elektrik sistemlerinden daha fazla güçlü pil gerektirir.

  • Dünyanın ağırlıklı olarak kompozit maddeden üretilen ilk uçağı 787 Dreamliner'ın yarısı karbon fiber gibi hafif kompozit malzemelerden yapıldı. Diğer yarısı için ise % 20 alüminyum, % 15 titanyum, % 10 çelik ve % 5 diğer maddelerden oluşuyor.

  • General Electric ve Rolls Royce tarafından üretilen yeni motor kombinasyonu Dreamliner`ın, aynı boyutlardaki diğer uçaklarla karşılaştırıldığında % 20 daha az yakıt tükettiyor. Bu karbondioksit emisyonunun da aynı miktarda azalması anlamına geliyor.

  • Boeing aynı zamanda % 60 daha az gürültü kirliliğine sebep oluyor. Uçağın parçalarının % 70'i ABD'de yapılıyor.

DREAMLINER SİPARİŞ VE TESLİMATLAR (787-8)

Aeroflot - Russian Airlines: 22
Aeromexico: 2
Air Astana (Kazakhstan): 3
Air Berlin:15
Air Canada: 37
Air Europa: 8
Air India: 27 – 6 teslimat
Air Niugini (Papua New Guinea): 1
ALAFCO (Kuwait): 8
All Nippon Airways: 36 – 17 teslimat
Avianca (Colombia): 15
Aviation Capital Group: 5
Azerbaijan Airlines: 2
Biman Bangladesh Airlines: 4
British Airways: 8
Business Jet / VIP: 3
China Southern Airlines: 10
CIT Leasing Corporation: 10
Delta Air Lines: 18
Ethiopian Airlines: 10 – 4 teslimat
Gulf Air:16
Hainan Airlines (China): 10
Icelandair: 1
International Lease Finance Corporation: 33
Japan Airlines: 25 – 7 teslimat
Jet Airways (India): 10
Kenya Airways: 9
LAN Airlines (Chile): 22 – 3 teslimat
Lion Air (Indonesia): 5
LOT Polish Airlines: 8 – 2 teslimat
Norwegian: 3
Oman Air: 6
PrivatAir (Switzerland): 2
Qantas (Australia): 15
Qatar Airways: 30 – 5 teslimat
Republic of Iraq: 10
Royal Air Maroc (Moroccan): 4
Royal Jordanian: 7
Transaero Airlines (Russian): 4
Travel Service (Czech Republic): 1
TUI Travel PLC (UK): 13
Unidentified Customers: 7
United Air Lines (US): 36 – 6 teslimat
Uzbekistan Airways: 2
Total: 523 sipariş
           50 teslimat

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder