Boeing'in
787 Dreamliner, Aralık 2009'da ilk test uçuşunu tamamlandığında,
ticari havacılığın geleceği olarak karşılandı. Ancak proje
baştan sorunlarla boğulmuş durumdaydı ve ilk uçuşunu programın
30 ay gerisinde tamamladı. Yıllardır heyecanla beklenen Dreamliner
için kötü günler geride kalacak mı?
DREAMLINER
UÇUŞ ÖNCESİ
2004:
Dreamliner programı şimdiye kadar tasarlanmış en çevre dostu
uçağı başlattı. 1995 yılından bu yana Boeing ilk yeni
uçağıdır. Japonya'nın All Nippon Airways (ANA) 50 Dreamliner
için sipariş verdi.
2006:
Boeing Dreamliner popüler olmaya başladı. Yeni uçaklar için
rekor sipariş alındı.
2009:
İlk test uçuşu 30 ay programın gerisinde kalarak 15 Aralık'ta
gerçekleşti.
2011:
Boeing ANA'ya ilk Dreamliner'ı üç yıl gecikmeli teslim etti.
KOKPİT
11 Ocak 2013: ANA Dreamliner iniş sırasında kokpit camında çatlaklar oluştu.
15 Ocak 2013: ANA Dreamliner duman uyarı ışıkları yandı. Uçak Japonya'da Takamatsu'ya acil iniş yaptı.
FRENLER
9 Ocak 2013: ANA bilgisayar sistemlerindeki arıza sebebiyle fren sorunları ile karşılaştı.
MOTORLAR
Temmuz 2012: Temmuz ayında, bir motor fan mili Charleston Uluslararası Havaalanı Güney Carolina pist testleri sırasında başarısız oldu.
11 Ocak 2013: ANA 787 uçuş öncesi yakıt sızıntısı arızası ile karşılaştı.
YAKIT DEPOLARI
8 Ocak 2013: Japan Airlines 787'de take-off öncesi yakıt sızıntısı başladı ve kapıya geri döndü.
13 Ocak 2013: Tokyo'da test uçuşu yapan uçakta yakıt sızıntısı meydana geldi.
ELEKTRONİK
4 Aralık 2012: Bir United Airlines 787 elektrik sorunları yaşayınca New Orleans'a acil iniş yaptı.
13 Aralık 2012: Qatar Airways 787'de iniş sırasında jenaratör arızası yaşandı.
17 Aralık 2012: United Airlines'ın ikinci bir uçağında elektrik sorunu oluştu.
7 Ocak 2013: Boston'da Japan Airlines 787'de lityum iyon pillerde yangın başladı.
8 Ocak 2013: United Airlines pillerinde hatalı kablolama bulundu.
4 Aralık 2012: Bir United Airlines 787 elektrik sorunları yaşayınca New Orleans'a acil iniş yaptı.
13 Aralık 2012: Qatar Airways 787'de iniş sırasında jenaratör arızası yaşandı.
17 Aralık 2012: United Airlines'ın ikinci bir uçağında elektrik sorunu oluştu.
7 Ocak 2013: Boston'da Japan Airlines 787'de lityum iyon pillerde yangın başladı.
8 Ocak 2013: United Airlines pillerinde hatalı kablolama bulundu.
DURDURMA
KARARI
16
Ocak 2013: Japonya'nın iki havayolu ANA ve Japon Havayolları
Boeing'in ürettiği 787 Dreamliner modelinde yaşadığı sorunların
ardından bu model uçakları güvenlik kontrolünden geçirene kadar
kullanmamaya karar verdi.
17 Ocak 2013: ABD Federal Havacılık İdaresi de ülkedeki havayolu şirketlerine, bataryalarındaki teknik arızadan kaynaklanan yangın riski giderilene kadar Boeing 787 Dreamliner uçaklarının seferlerinin durdurulması talimatını verdi.
17 Ocak 2013: ABD Federal Havacılık İdaresi de ülkedeki havayolu şirketlerine, bataryalarındaki teknik arızadan kaynaklanan yangın riski giderilene kadar Boeing 787 Dreamliner uçaklarının seferlerinin durdurulması talimatını verdi.
21
Ocak 2013: Boeing'in Airbus ile rekabetinde büyük yakıt
tasarrufuyla öne çıkardığı 787 Dreamliner uçağının
akülerini üreten firma hakkında inceleme başlatıldı.
DENEME
UÇUŞLARI
13
Mart 2013: Batarya sisteminde çıkan sorunlar nedeniyle,
ocak ayında hava trafiğinden çekilen Boeing 787 uçakları için
deneme uçuşu yapıldı.
26
Mart 2013: ABD'li uçak üreticisi Boeing, yeni nesil yolcu
uçağı Dreamliner'da ortaya çıkan batarya sorununun aşıldığını
açıkladı.
Teknik
bilgiler
- Menzillleri 14.200 ile 15.200 kilometre olan Dreamliner uçakları, 242 ila 280 yolcuyu İstanbul’dan tek bir kalkışla Buenos Aires, Miami, Rio De Janerio gibi okyanus aşırı lokasyonlara taşıyabiliyor. Boeing uzun menzil uçuş kabiliyeti olan ilk orta-ölçek uçak olup, yolcularına yeni ve direkt rotalara olanak sağlayabiliyor.
- Lityum iyon pilleri ilk kez büyük ölçekte kullanılmaktadır. Önceki uçakların elektrik sistemlerinden daha fazla güçlü pil gerektirir.
- Dünyanın ağırlıklı olarak kompozit maddeden üretilen ilk uçağı 787 Dreamliner'ın yarısı karbon fiber gibi hafif kompozit malzemelerden yapıldı. Diğer yarısı için ise % 20 alüminyum, % 15 titanyum, % 10 çelik ve % 5 diğer maddelerden oluşuyor.
- General Electric ve Rolls Royce tarafından üretilen yeni motor kombinasyonu Dreamliner`ın, aynı boyutlardaki diğer uçaklarla karşılaştırıldığında % 20 daha az yakıt tükettiyor. Bu karbondioksit emisyonunun da aynı miktarda azalması anlamına geliyor.
- Boeing aynı zamanda % 60 daha az gürültü kirliliğine sebep oluyor. Uçağın parçalarının % 70'i ABD'de yapılıyor.
DREAMLINER
SİPARİŞ VE TESLİMATLAR (787-8)
Aeroflot
- Russian Airlines: 22
Aeromexico:
2
Air
Astana (Kazakhstan): 3
Air
Berlin:15
Air
Canada: 37
Air
Europa: 8
Air
India: 27 – 6 teslimat
Air
Niugini (Papua New Guinea): 1
ALAFCO
(Kuwait): 8
All
Nippon Airways: 36 – 17 teslimat
Avianca
(Colombia): 15
Aviation
Capital Group: 5
Azerbaijan
Airlines: 2
Biman
Bangladesh Airlines: 4
British
Airways: 8
Business
Jet / VIP: 3
China
Southern Airlines: 10
CIT
Leasing Corporation: 10
Delta
Air Lines: 18
Ethiopian
Airlines: 10 – 4 teslimat
Gulf
Air:16
Hainan
Airlines (China): 10
Icelandair:
1
International
Lease Finance Corporation: 33
Japan
Airlines: 25 – 7 teslimat
Jet
Airways (India): 10
Kenya
Airways: 9
LAN
Airlines (Chile): 22 – 3 teslimat
Lion
Air (Indonesia): 5
LOT
Polish Airlines: 8 – 2 teslimat
Norwegian:
3
Oman
Air: 6
PrivatAir
(Switzerland): 2
Qantas
(Australia): 15
Qatar
Airways: 30 – 5 teslimat
Republic
of Iraq: 10
Royal
Air Maroc (Moroccan): 4
Royal
Jordanian: 7
Transaero
Airlines (Russian): 4
Travel
Service (Czech Republic): 1
TUI
Travel PLC (UK): 13
Unidentified
Customers: 7
United
Air Lines (US): 36 – 6 teslimat
Uzbekistan
Airways: 2
Total:
523 sipariş
50 teslimat
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder